EP választás 2009

ep20092009. júniusában az Európai Unió polgárai öt év után ismétlehetőséget kaptak arra, hogy éljenek választási jogukkal és megszavazzák, hogy hány párt hány küldötte képviselje az adott tagállamot az Európai Parlamentben. Most így utólag belegondolva tök poén az érzés, hogy az Unió szinte valamennyi tagállamában egyszerre tartottak választásokat. Még aznap este egyik finn ismerősömmel ecseteltük az eredményeket, sajnos azért annyira nem volt otthon a témában, hogy meg tudta volna mondani, ugyan melyik párt kapta a legtöbb szavazatot hazájában, mégis váltig állította, hogy ő szereti a politikát.Legalább találtunk valami közös témát…

Na de a végeredmény előtt azért szólnék egy-két szót az előzményekről. Nem óhajtok most mélyre hatoló politikai elemzésbe fogni, csupán mint egy hétköznapi ember, aki nap mint nap olvas újságot, néz TV-t, próbálom értelmezni, hogyan is zajlott Magyarország történelmének második EP választása és az előtte zajló kampányolás.

Mindenekelőtt leszögezném, hogy kifejezetten örültem annak, hogy nem kell egy 17 emeletes épületre felállított Gyurcsány fejet bámulnom az M3-as autópálya bevezetőszakaszán. Gondolom mindenkiben megmaradt ez a nem mindennapi látványa 2006-os választásokról: öt emelet fül, négy emelet orr, egy emelet nyakkendő csomó. Félelmetes. Szerencsére idén ilyen esetre nem volt példa, habár Göncz Kinga gyönyörűen fehérlő protézise fogsora hosszú heteken keresztül virított az ország legsötétebb pontjain. Egy biztos: az egyik legkiélezettebb kampánycsatának lehettünk szem, illetve fültanúi az elmúlt hetekben. Meglepően sok hirdetést láthattunk a kispártoktól is.

Elsőként az SZDSZ kapott vérszemet, már igen korán erőteljesen kezdték nyomatni a „Van-e Magyarországnak 200000+1 szabad demokrata szavazója?”, a „Ki lesz a harmadik erő? A szabad demokraták, vagy az árpádsávosok?”, majd később a „Szavazz a kirekesztés ellen!” plakátjukat, ezzel is hirdetve a kisebbségek védelmét és a szélsőségek elitélését. Ezzel gyakorlatilag öngólt lőttek, hiszen feldobták a labdát a Jobbiknak, akiknek szimpatizánsai egyes videó megosztó portálokra feltöltött kisfilmekkel, le is csapták azt. Több szót nem is érdemel, igazából teljesen semmitmondó, újdonságot nem tartalmazó hirdetéseket láthattunk a liberálisoktól.

Azonban MSZP „Nem szavazok a jobboldalra, mert együttműködnek a szélsőségesekkel!” plakátja csak olaj volt a tűzre a Jobbik számára. A jobbikosok annak ellenére, hogy állítólag minimális összeget költöttek a kampányra minden eddiginél nagyobb erőt fektettek a kampányolásba, jelentős számban adták a TV-ben reklámfilmjüket, mely egyértelműen sugározta a demagógiát. Az egész demagógia, hihetetlen jól alkalmazott effektekkel. Az ujjakkal való számolást nagyon jól eltalálták és a film közepén megjelenő ököl, amely, mint egy földnek csapódott bomba rengeti meg a mindenséget, egyenesen eszméletlenül vicces. Mintha a Jobbik lenne az ökölbe szorított kéz, amely mindent megváltoztat, vagy mintha egy kommunista gyár jelképét látnám. Mindenestere hatásos. Aztán Balczó Zoltán és Vona Gábor a maguk jellegzetes, fenyegető stílusával elkezdi sorolni a Jobbik lehetséges intézkedéseit, mely inkább hangzik követelésnek. A kisfilm slusszpoénja, amikor Morvai Krisztina, Barbie módjára belibben a képbe és modelleket megszégyenítő módon vigyorog és közli velünk, hogy Magyarország a mienk.

Míg ez a három párt jól elvolt egymással, színre lépett egy LMP (Lehet más a politika) párt is, mely csendben elhalászta az SZDSZ bizonytalanabb szavazóit. Egy költséghatékony húzássallefordította az Európai Zöldek nemzetközi kampányfilmjét, azonban ez nem sok értékelést érdemel. Annál inkább egyedi ötlet a kutyás kampányfilmjük, mely során betanított kutyák mennek el szavazni, ezzel bíztatván a fiatalokat, hogy menjenek el voksolni az LMP-re. Én el tudom képzelni, hogy egy szőke cicababa a WestEnd és a Mammut között kiugrik szavazni, azokra az ’ aranyos kutyákra abban a reklámban… akad ilyen is. Mindenestre jól szórakoztam, tisztán látszik, hogy pénz (még) nincs, de mondhatom, jól megoldották ezt a problémát.

A kedvencem mégis a Magyar Demokrata Fórum reklámfilmje volt. Már önmagában az, hogy Bokros Lajost jelölték, pikáns, hiszen erőteljesen megosztja a társadalmat.Először is, Bokros Lajos nem ért a divathoz, de ez kit is érdekel? És amikor a buszmegállóban elhúz előtte az Audi, ő bizony nem száll be, inkább megvárja a BKV buszt és azzal utazik amunkahelyére. Az egész kampányfilm olyan lehetetlennek tűnik számomra, semmi újat nem mond nekem, hiszen Bokrost amúgy is ismeri mindenki.

Egyébként a háttérben az MCF, illetve a Munkáspárt is elkezdett kampányolni, előbbi természetesen a szélsőségességet elítéli, míg az utóbbi elsősorban a 80 év felettieknek szól, mondván mennyivel jobb volt, amikor ingyen volt az oktatás, a nyári táborok és az egészségügy is. Érdekes, hogy ha elsősorban a kiöregedett kommunistáknak szól ez a film, akkor az aláfestő zene miért erőteljesen techno feeling-es?

Végül szót érdemel a két nagyobb párt kampánycsatája is. A Fidesz és az MSZP között valamilyen szinten párbeszéd alakul ki a plakátokon már évek óta. Gondoljunk csak az „Igen! Ezt is megcsináltuk!” vs „Hát, ezt jól megcsinálták!” plakátokra, melyek szállóigeként terjedtek az országban. Idén sem alakult ez másképpen, bár elsősorban azt hangsúlyozták ki, hogy miért ne szavazzanak az emberek a másik fél pártjára… A közvélemény kutatások alapján a Fidesz magasan vezette a pártok versenyét, ebből adódó önbizalom segítségével alkották meg az „ELÉG!” hirdetésüket, mely mindent magába foglal. A Fidesz feladata csupán az volt, hogy próbálja rábírni a magyar népet, menjenek el szavazni és ezt egyszerűen megoldották. A kampányvideójukból is süt az egyszerűség. Mit kell túlbonyolítani zenékkel, szín kavalkádokkal? Elég egy fekete háttér és egy Gyurcsány fej, mely átalakul Bajnaiéra, közben sorolja a kormány jellemző lépéseit, tulajdonságait. Azért az is elmondható, hogy a videó nem tartalmaz semmi üzenetet azon kívül, hogy húzzon el a kormány, de a Fidesznek ennyi is elég volt, míg az MSZP kétségbeesetten próbálta menteni a menthetőt., hogy 17%-os népszerűségét kicsit feljebb tornássza, azonban az „Újult erővel” és hasonló közhelyek nem igazán váltak be.

Június 7-én a választásra jogosultak valamivel több, mint 36%-ament el szavazni. Ennek alapján a Fidesz 14, az MSZP 4, aJobbik 3, az MDF pedig 1 mandátumot kapott. Ebből az szűrhető le, hogy a Fidesz mindenidők legnagyobb arányúEPgyőzelmét aratta 56%-kal, míg az MSZP-ből középpárt lett 17%-kal. Szorosan mögötte a Jobbik, mely több megyében is a szocialisták előtt végzett, egy mandátummal kapott kevesebbet. Ez óriási meglepetés, úgy néz ki, a Fidesznek újabb ellenféllel kell szembenézni és új politikát kell folytatnia a megváltozott magyar pártrendszer miatt. A Jobbik valószínűleg az euroszkeptikusok csoportjában foglal majd helyet, érdekes lesz, amint a szlovák szélsőséges párt vezetőjével, Slotával harcolnak majd azonos érdekekért… Az este másik nagy meglepetése volt az MDF, mely 5,3%-kal ismét beficcent a politikai életben, így Bokros Lajos a Néppárt frakciójában fog ülni, csak nehogy Schmitt Pálék mellett…

EP

Az eredmények megnézhetők egy remek interaktív térképen: EP választás 2009 A Fidesz győzött, az MSZP összeomlott, a Jobbik áttört, az MDF becsúszott, az SZDSZ bukott.

Maklári Tamás

TOVÁBBI ÉRDEKES CIKKEK A VÁLASZTÁSRÓL:

A pártok kampányvideóiról: Mind a nyolc párt fenn van a Youtube-on!

Fiatal konzervatív újságírók a Jobbikról: Reakció a Jobbikról 1. , Reakció a Jobbikról 2.

A balliberális értelmiség vereségéről: Rosszabbik

A választás meglepetéséről: Hol volt eddig a 400 ezer Jobbik szavazó?

A pártstruktúra átalakulásáról: Politikai tektonika

A Jobbik programjáról: Erősen balos párt a Jobbik

A fenti cikkek nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség véleményét, csak próbáltuk összegyűjteni a választás elemzése kapcsán megjelent elgondolkodtató írásokat.

Zárásként az SZDSZ fennállásának 20. évfordulója kapcsán egy videó a Fábry Showderből, amitől teljes mértékben elhatárolódunk, mert nem illik belerúgni a döglött kutyába (szabad madárba):

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s