Olcsóért jó bort? – Bor suli fiataloknak 1.

És mondá Ádám: „Szép-szép hogy megosztod velünk kóstoló élményeidet a nagy borászoknál. Szepsy és Kalló fantasztikus emberek, kiváló borokkal, de az ő alkotásaik olvasóink nagy részének bizony megfizethetetlenek. Írjál arról is hogyan válasszanak a fiatalok viszonylag jó bort, kevés pénzért!” És Ádámnak, mint mindig most is igaza vala.

Nem a nagyzási hóbort miatt írtam a mennyország két földi bejáratáról, a Szepsy és Kalló pincészetről és magyarázkodni végkép nem akarok, de ezek az élmények arról szóltak, hogy a korábbi elnyomás és a mai hazai abszurditások ellenére is lehet a magyar sikeres, mert a tehetség és kiváló körülmények megvannak. Minden csak elhatározás, akarat, kitartás és nem utolsó sorban hit kérdése. Ezt az optimista üzenetet kívántam megosztani az olvasókkal.

Akkor szerkesztőtársam tanácsára kezdődjék a Bor suli!

Íme a leegyszerűsített kérdés, „olcsóért” jó bort!? Azt azért szögezzük le gyorsan autós hasonlattal élve, „olcsóért” nem lehet Ferrarit venni, drágán meg Trabantot beszerezni ostobaság! Az ár-érték arányt a borok esetében a minőség mellett a piac határozza meg. Kőkemény kapitalizmus, (piacgazdaság) van a borkereskedelemben is.  Az is tény hogy sok bor ára túl van pozícionálva, sok meg alulértékelt. Ez utóbbiakra ritkaságuk miatt érdemes „vadászni”!  De mégis hogy válasszunk?

Az első tanácsom, végtelen alázattal, merjünk kérdezni. Merjünk megkeresni és megszólítani nálunk hozzáértőbb embereket. Bátran olvassunk, szerezzünk be szakirodalmat, böngésszünk neten szakírásokat, egyszóval akarjunk tanulni. A magabiztos tudás a tanulás, a sok kóstolás után érhet be szép lassan, csak hosszú évek után, addig is marad az alázatos figyelem és a tájékozódás.

A szakirodalom bőséges, az internet korában szinte minden magára valamit adó portál készít „borlapot”. Vannak portok, amik csak a boros témával foglalkoznak. Nem tisztem rangsorolni őket, mindenki megnézheti és értékelhet. Elég csak egy kereső programba beírni a „borajánlás” kulcs kifejezést. Nekem a kedvencem a www.vinoport.hu. Tulajdonosait, szerkesztőit személyesen ismerem, megbízom bennük, kiváló szakértői a témának. A borismeret, mellet boros programajánló is.  A magyar nyelven hozzáférhető nyomtatott irodalom is bőséges. Talán amit a kezdőknek leginkább ajánlanék a fiatal ausztrál borászati szakember Matt Skinner:  A borokról –egyszerűen, avagy Hogyan válasszunk, vásároljunk és fogyasszunk bort c. munkája az Alexandra kiadó gondozásában. Üdén fiatalos, naprakész munka.

A kezdőnek nem szégyen céltudatosan vásárolni, már otthon elhatározni mit is akar, mennyiért és mihez is pontosan. Azért az mégis csak ciki, amikor a vásárló kategóriái kimerülnek a vörös és fehér, édes és száraz típusoknál. Egy fokkal jobb, ha már termővidéket, ne adj Isten borászt is be tudja azonosítani. Itt mi nem állhatunk meg, ismernünk kell a fajtákat és az évjáratokat is.

Szerezzünk be egy borkatalógust, kezdőknek ajánlom a neves televíziós szerkesztő, borajánló és borértő Pálffy István munkáját, Mit érdemes megvenni? A 100 legjobb magyar bor, 2010 címmel, Kulinária kiadó 2010. A már magukat haladónak érzők a Rohály-Mészáros szerzőpáros évente megjelenő Borkalauzát lapozgassák vásárlás előtt-közben.

Felmerülhet, kérdésként a hol vásároljak bort? Mielőtt rávágnánk a választ, egy borhoz érteni akaró csak szaküzletben, ún. vinotékában vásárolhat, én ezzel vitatkozva, felhívnám a figyelmet arra, hogy a Szupermarketek választéka is óriási, és gyakoriak a leértékelések, érdemes ott is keresgélni.  Írásomban ezúttal e „megaboltok” előnyeit és hátrányait taglalnám.

A szupermarketek előnye, hogy a hatalmas vásárlóerővel rendelkeznek, így a vásárlók számára kedvezőbb árat tudnak elérni. Akinek költségvetése korlátozott elsősorban itt kutakodjon. Ez persze azzal jár, hogy a kedvezőbb ár kedvéért valószínűleg lemondhat a széles választékról, az izgalmas borokról.  Ezek az üzletek csakis olyan borokat forgalmaznak, melyek megfelelő mennyiségben készülnek –itt a mennyiség azt jelenti, hogy több áruház ellátását képesek folyamatosan biztosítani. Ezzel gyakorlatilag csakis a világ legnagyobb bortermelői maradnak versenyben.  A szupermarketek másik nagy hátránya, hogy a kiszolgálóktól nem számíthatunk segítségre. Nem alkalmaznak borászati eladókat. Ha a szupermarketek mellett tesszük le a voksunkat, akkor hatványozottan is érvényes a tanácsom, készüljünk fel és ne szégyelljük magunkkal vinni a megfelelő borkalauzunkat. A szupermarketek borkínálatát legtöbbször színek szerint rendezik el. Jobb esetben a termőhelyek szerint is szelektálják őket. Sajnos ez ma Magyarországon egyre sem jellemző, volt amelyikben régen még így volt, de már ott is felszámolták  az igényesebb rendszert. Marad a primitív vörös-fehér, külföldi-magyar szortírozás. Ez a vásárlót eleve butának feltételező felosztás tényleg külön felkészülést igényel, de az árak miatt megéri a házi feladat elkészítése. Kényszerítsük felkészültségünkkel a multikat arra, hogy komolyan vegyenek bennünket!

A bor suli első leckéjében ajánlanék egy jó fehér bort, ahogy ezt a jövőben minden jegyzetemben meg fogom tenni. A célkitűzésnek megfelelően igyekszem jót bemutatni olcsón, és mindenképen 1000 Ft,- alatt. Ez nem is olyan könnyű, mint hinnénk!

Kezdjük egy kis „hazabeszéléssel”. A Ferences Gimnáziumba járt, tanítványom volt Osváth Fruzsi, aki maga is borásznak tanul. Az ő családi pincészetük a már 80 hektáron gazdálkodó Bujdosó Pincészetének remek alkotása a Chardonnay 2007, (Farkastanya) az első ajánlatom. A család Balatonszemesen, a Hunyadiak volt birtokán, egy barokk kori pincében alakította ki a Dél-Balaton legnagyobb borozóját és éttermét, a birtokközpont Rádpusztán lett kijelölve.  Az ajánlott bor ún. reduktív eljárással készült intenzív illatú, jó ízű nedű. Citrusok a gyümölcsösségben, fiatalos, friss.  Nincs benne semmi különös, de amit hoznia kell, hozza. Fajtahű, jóféle chardonnay, halakhoz, szárnyasokhoz, vagy csak úgy egy jó beszélgetéshez melegen, akarom mondani kissé hűvösen, ajánlom. Ára: 800 Ft,-, forgalmazza a SPAR. Egészségünkre!

P. Andor Károly OFM

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s