A Pető-módszer

A magyar orvos-gyógypedagógus által kialakított gyógymóddal az 1940-es évek óta sikeresen gyógyítanak központidegrendszer károsult gyermekeket.

Pető András (1893-1967) gyógymódjának alapgondolata az volt, hogy idegrendszerünk a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, ezek a tanulási-tanítási folyamat megfelelő irányításával felszínre hozhatók. A „konduktív” rávezetéses módszerrel kezelt gyerekeknél óriási fejlődések figyelhetők meg.

Ez a nevelési rendszer lehetőséget ad a személyiség minden oldalú kibontakoztatására és ugyanakkor lehetővé teszi a társakkal – csoportban történő – együttműködést is, előkészít a valódi integrációra.

A módszer alkalmazói arra törekszenek, hogy a hozzájuk forduló mozgássérültek visszanyerjék elvesztett képességeiket, lehetőségük nyíljon a munkába való visszatérésre és aktív, tartalmas, minél önállóbb életre.

A Pető-módszer nem “csodatevő” módszer. Pici korban a szülők, később (nagyjából óvodás kortól) a gyermekek mindennapos, megerőltető fizikai és szellemi munkájára épít. A gyerekeknek hatalmas sikerélményt jelent egy-egy gyakorlat sikeres végrehajtása, ezek többségéért azonban fájdalmas testi kínt szenvednek.

Hazánkban az óvodás korú gyermekek esetében egyaránt próbálnak szellemi és testi sérülteken segíteni, míg a kisiskolás korban lévő gyermekek közül már csak mozgássérültekkel foglalkoznak.

Olykor előfordul az is, hogy az egyes területek fejlődésével más funkciók „ellustulnak”, így például egy, a mozgásában erősen javuló tendenciát mutató gyermek beszédkézségében visszafejlődhet a tanulási szakasz idejére. Ezek az elhanyagolt, de korábban már elsajátított kognitív funkciók azonban az újonnan felerősített, mozgásos műveletek rutinszerűvé válásával egyre inkább visszatérnek.

A gyerekek között gyakori jelenség, hogy erős szeretethiányban szenvednek, igénylik az odafigyelést, ezért olykor teljesítményük látványos csökkentésével provokálják ki a konduktorok figyelmét.

Nem behatárolható, hogy mennyi idő alatt milyen fejlődés érhető el. Minden gyerek más és más. Minden fejlődés is más. Ki lassabban, ki gyorsabban halad előre. Néha évek kellenek ahhoz, hogy először fekvő, majd ülő helyzetben megtanuljon valaki öltözni, de olyan gyermek is van, aki a zokniját, cipőjét soha nem tanulja meg felvenni. Szörnyű a kiszolgáltatottság, a konduktív nevelés azonban segíthet…

Utasi Anna

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s