Egyeskő-Nagy-Hagymás túránk után

Péter László emlékének

Az erdélyieknek nem kell bemutatni a Hagymás-hegység különleges értékeit, de Magyarországon kevesen ismerik a Keleti-Kárpátok egyik legmagasabb és lélegzetelállító kilátást nyújtó csúcsát, a majd 1800 méter magas Nagy-Hagymást, vagy a szomszédos Egyes-kő szikla-tornyát. Az MKE síszakosztályának az Erdélyi Kárpát Egyesület gyergyói vándortáborán részt vevő néhány tagja július 29-én Balánbányáról indult neki a „csúcstámadás”-nak, a Kovács-patak mentén, hűvös és felhős időben. A hírhedten meredek útvonal négy kilométert alatt majd 650 métert emelkedik, úgy éreztük, mintha egy nagy erdei lépcsőházban lépegetnénk fölfelé. Szőcs Ernő, Doricsák Györgyi és Méhes Laci annyira jó erőben volt, hogy egy óránál is hamarabb tették meg az útikalauzban jó másfél órásra taksált utat, mire Kalmár Béla, felesége, Sarolta és Zsófia leánya, velem együtt fölért az utolsó kaptatóra, társaink már a megmászhatatlannak tűnő szírt tetejéről integettek le. Jutalmul a nap is kezdte áttörni a felhőket, amint az élénkzöld gyeppel borított réten megtettük az utolsó métereket. Milyen remek sípálya lehetne ez, mondogattuk egymásnak. És utólag olvasom Xantus László és Juliánna kalauzában, valaha működött is itt egy kis sífelvonó. Az mára nyom nélkül eltűnt. Az egykor az EKE által épített menedékház, amiben 35 évvel ezelőtt a Gyilkos-tó felől jövet néhai Péter László barátommal, a neves londoni magyar történésszel megszálltam, még nem tűnt el, de beszakadt tetejével, leszakadt padlásával és a ház körüli géproncsokkal valóságos szégyen, inkább tűnne el. Úgy értesültem, hogy a gyergyói EKE kész lenne a házat helyreállítani. A mai tulajdonos, Csíkszentdomokos község, egy új épületet ígér, de azt várja, hogy azt az angyalok majd fölszállítják. Barátaink közben leereszkedtek a szirt hátoldalán, ahonnan némi sziklamászói gyakorlattal föl lehet kapaszkodni a fantasztikus kilátást nyújtó tetőre. Az izzadtságtól csuromvizes ruhadarabjainkat lecserélve és a hideg szél miatt fölöltözve egy kis magaslaton könnyítettünk hátizsákjaink tartalmán, és nézegettük a felhőkből ki-ki bukkanó Nagy-Hagymást, az ellenkező irányban pedig az Öcsém csipkés gerincét.

Mire a Karmatura-nyeregbe történt leereszkedés után nekivágtunk a Nagy-Hagymásnak, napfényben fürdött az egész nagy mező, egy tágas katlan, ami – közepén a Lázár-patakkal – egészen Háromkútig terjed. Most tehenek és lovak legelésztek rajta, de képzeletünkben fél évet előreszaladva magunkat láttuk, töretlen porhóban síléceinken lefelé száguldva. Nem hiszem, hogy Erdélyben lenne ennél alkalmasabb terep egy hatalmas lesiklásra, 1750 méterről a 950 méteres magasságban fekvő Háromkútig. Balánbányától vezet egy útnak nevezett csapás a Gyimesből fölköltözött csángók kis falujába; ha ezt és a gyergyószentmiklósi 4-es kilométerig az Olt mellett haladó 125A jelzésű földutat rendesen kiépítenék, páratlan turista-régió alakulhatna ki a Hagymás-hegységet közrefogó két párhuzamos völgyben, Gyergyó és Csík határán. Félő azonban, hogy a közelmúltban létrehozott Békás-Hagymás Nemzeti Park egyetlen tényleges funkciója a turisták távoltartása lesz. Ellentétben Amerikával és Nyugat-Európával, mifelénk a természetvédelem nem közelebb akarja hozni az emberhez a természetet, hanem távol akarja tartani az embereket a legszebb tájaktól. Rendben, ne lepje el tömeg a Nagy-Hagymást, de legyen arrafelé kiépített út, menedékház, jelzett turistautak, és maradjon fenn az állattartás. Ahogy mindez az Alpokban természetes, és jól megfér nemcsak a kirándulókkal, de még a sífelvonókkal is.

Miután megcsodáltuk a Nagy-Hagymás nyugati sziklafaláról föltáruló panorámát, a Bárány-nyergen átkelve hiába kerestünk utat, csapást, amin a hegy csúcsára jutottunk volna. Rájöttünk, hogy a gerincen kellett volna tovább kapaszkodnunk, de visszamenni már nem volt kedvünk és időnk. Azzal vigasztaltuk magunkat, hogy 1700 méteren is ugyanazt láttuk, mint 90 méterrel följebb láttunk volna. Rövidesen a Fehérmező legelői és esztenái tárultak ki előttünk. Ez utóbbiak egy része düledezik, ahogy a havasi állattartás is mind inkább visszaszorul. Pedig Svájcban, Ausztriában ma is virágzik. Azt terveztük, hogy az Olt-bükk patak mentén fogunk visszatérni a Balánbányán hagyott autókhoz, mert a kék kereszt jelzés (a Vas-patak völgyében) jó két órás kerülőt jelentett volna, de a térképek sem jelzett, sem jelzetlen utat nem mutattak. A Küpü-forrástól induló árok egy járhatatlan szikla-zuhatag, de kissé északabbra piros négyszög jelzéseket találtunk. Később megtudtuk, hogy ezek nem útjelzések, hanem a Békás-Hagymás nemzeti park határát jelölik, de a lényeg, hogy egy pompás, régóta nem használt szekérúthoz vezettek, ahonnan időnként remek kilátás nyílt a fölöttünk magasodó sziklafalra és hegycsúcsokra. Szépen el is vezetett az út az Olt-bükk patakhoz. A vízmosásos ösvény a térképeken mint 125-ös számú út jelenik meg, de azon még egy szekér is nehezen tudna haladni. Mi viszont egy jó órai ereszkedés után elértük az Olt menti 125A földutat, s azon egy újabb óra alatt beértünk Balánbányára. Érdemes lenne jelzést festeni az Olt-bükk melletti útra, és általában elkellne néhány útjelző tábla a piros sáv kritikus pontjain. Egyelőre ez a nemzeti park valóban nem az emberekért, a turistákért jött létre.

Noha volt mit kipihennünk, de Szőcs Ernőéket csak nem hagyta nyugton, hogy kihagytuk a Nagy-Hagymás csúcsát. Ezért az Egyeskőt is megmászott hármas másnap reggel a Pongrác-tetőről indulva csak elérte a Nagy-Hagymás csúcsát, útközben a Csofronkát is megmászva, és Kovácspéter községen át, jó 40 kilométeres gyaloglás után ért vissza az EKE-táborba. Most már csak az van hátra, hogy a télen visszatérjünk, és csak kipróbáljuk azt a gyönyörű katlant, lesízve a Nagy-Hagymásról Háromkútra.